Employer Branding

30 ינו מיתוג בזוג – על שיווק, HR והקשר ביניהם בתהליך מיתוג מעסיק

מיתוג מעסיק, הבאזז וורד שמתרוצץ  היום בארגונים הגדולים, נוגע בשיווק, פוגש את ה- HR, ומשפיע על מנהלים ועובדים.

רבות נכתב על  התהליך הזה  ועל חשיבותו הגדולה בתהליך  גיוס ושימור העובדים בארגון,
אך לא הרבה נכתב על ה- Side effect שלו, כתהליך הקושר, לראשונה, את מחלקות השיווק וה- HR בארגון.

שיווק ו- HR הן שתי מחלקות מרכזיות, דומיננטיות ומשפיעות בארגון, אשר אינן מתקשרות ביניהן על בסיס יומיומי ופוגשות זו בזו רק (אולי) בהפסקת הצהריים;  אך  למעשה רב המשותף ביניהן על המפריד: שתיהן עוסקות בהשפעה על אנשים ומוטיבציה, שתיהן נעזרות בעולמות הפסיכולוגיה והסוציולוגיה ונדרשות לניתוח מעמיק של בני אדם, וכשמדובר במיתוג מעסיק – לשתיהן מטרה משותפת: גיוס העובדים האיכותיים והמבוקשים ביותר בקלות.

 

תהליך מיתוג מעסיק (Employer Branding) הוא למעשה מאמץ משולב של מחלקות השיווק וה- HR הכולל מיתוג, תקשורת פנים וחוץ ארגונית ומסרים מדויקים למען מטרה אחת: גיוס עובדים איכותיים בשוק רווי מתחרים בו העובדים מכתיבים את הטון.

 

הצורך בתהליך עולה בד"כ מה- HR, הפתרון מהשיווק, אבל הדרך, החל מהגדרת קהל היעד, הצרכים שלו, התאמת המסרים, ה- Employee Value Proposition) EVP) ועד להוצאה לפועל של הקמפיין – תלויה בשניהם.

מערכת יחסים טובה ובריאה בין שתי המחלקות, משליכה לא רק על איכות תהליך מיתוג המעסיק, אלא על התרבות הארגונית בחברה כולה.
המחלקות יכולות ללמוד זו מזו, להרחיב את יריעת הידיעות והיכולות של כל מחלקה, ליצור סביבת עבודה ארגונית מגובשת ומתואמת וכל אלה – באים לידי ביטוי כלפי חוץ ומחזקים את הארגון.

 

עובדים על הזוגיות

 

כמו בכל תחילתה של מערכת יחסים, הסוד להמשך מוצלח הוא תיאום ציפיות: הסכמה על מטרות, יעדים, דרכי פעולה ושיתוף המידע הרלוונטי.
חשוב מאד להגדיר מי מנהלים את התהליך משני הצדדים ולוודא שיש ביניהם תקשורת חלקה ורציפה.
השאיפה – לייצר קואליציה חזקה, בעלת שפה משותפת, המסכימה על המסרים ומעבירה אותם יחד – כגוף אחד.

מחלקת ה- HR, המכירה הן את שוק העבודה והן את עובדי החברה –  יכולה לשפוך אור על האופן בו החברה נתפסת כמעסיק פוטנציאלי. עליה לגזור במדויק את צרכי העובדים הקיימים והפוטנציאלים ולהעביר את האינפורמציה השלמה למחלקת השיווק.

מחלקת השיווק מצידה, צריכה לתת לאותם צרכים מענה הולם במסרים, במיתוג ובבחירת ערוצי השיווק המתאימים, ולוודא כי יש לה גיבוי לאותן הבטחות – במחלקת ה- HR.

 

טיפ – הבטחות צריך לקיים

כמו בכל קמפיין שיווקי,
כדי להפוך לקוחות לנאמנים – צריך להיות אמינים
וכדי לבנות מוניטין של אמינות
חשוב להבטיח דברים שאפשר לקיים.

כאן באה לידי ביטוי מערכת היחסים הטובה וההדדית בין השיווק ל- HR.
השיווק צריך להבין מה- HR מה הארגון
יכול להציע ובמה הוא יכול לעמוד.
בהמשך ה- HR יצטרך לקיים את הבטחות הקמפיין.

מה אפשר ללמוד מזה?

 

תהליך מיתוג מעסיק הוא כאמור תהליך משותף בו כל מחלקה לומדת מרעותה ובו נבנית בין שתי המחלקות מערכת של שיתוף פעולה והיזון חוזר, הכוללת:

1. התאמת והכלת המושגים בשיווק – על עולם ה- HR: מיתוג, מיצוב, EVP, איכות "ליד" – מועמד במקרה זה.

2. פידבק קבוע מאנשי הגיוס אל השיווק על איכות הלידים.

3. ביצוע טקטי ויישום תוכנית מיתוג המעסיק על ידי שתי המחלקות במקביל.

4. והכי חשוב – על מחלקת ה- HR להיות תמיד עם היד על הדופק ולהתעדכן אודות המגמות המשתנות בשוק, דרישות העובדים, הציפיות שלהם, והצעות ההעסקה של הארגונים המתחרים. את המידע הזה עליה להעביר לשיווק און ליין, לצורך עדכון הקמפיין.

 

מה יכולה מחלקת ה- HR ללמוד מהשיווק?

 

  • סגמנטציה – בהתנהלות השוטפת, מחלקת ה- HR לא תמיד נדרשת לפילוח מדויק של קהלי היעד השונים בתוך קבוצת המועמדים ולא מקיימת התאמה ופרסונליזציה של המסרים – לקהלים השונים. לא נדיר לראות מאפיינים משותפים בתוך מודעות גיוס למשרות שונות לגמרי או פניה אחידה לכל עובדי הארגון באירועים שונים.
    יישום סגמנטציה במשאבי האנוש, גם מחוץ לתהליך מיתוג מעסיק יכול "לדבר" יותר אל העובדים ואל המועמדים הפוטנציאלים ולהניע אותם לפעולה בדרך טובה יותר.
  • שימוש ברשתות חברתיות – ה- HR בד"כ שמרני באופן בו הוא משתמש ברשתות החברתיות כאשר לעומתו לשיווק גישה ושליטה בהמון טכנולוגיות וכלים דיגיטליים אחרים. זה הזמן של ה- HR ליישם ולשדר מסר של חדשנות וקידמה למועמדים ולעובדים הקיימים כאחד.

 

מה יכולה מחלקת השיווק ללמוד מה- HR?

 

  • הקשר של השיווק עם מחלקת ה- HR בארגון, הוא הזדמנות עבור השיווק להכיר את העובדים לעומק, ללמוד התנהגויות, אמונות ואתגרים ולייצר מהלכים של שיווק פנים ארגוני – שישפיעו על הארגון ועל התרבות הארגונית. העובדים הקיימים הינם "ערוצי שיווק" מרכזיים מאד ומהווים את פני החברה בשוק גם אל מול לקוחות פטנציאליים, ודרכם יכול השיווק להעביר את המסר השיווקי.

 

תהליך מיתוג מעסיק הוא רווח נקי של הארגון, הן בהיבט העלאת אחוזי הגיוס בחברה ושיפור יכולת שימור העובדים, והן בבניית מערכת יחסים פנים ארגונית, מעצימה ומאחדת, המאפשרת לשדר החוצה מסרים קוהרנטיים, משכנעים ועוצמתיים.

“Your company’s culture and your company’s brand are really
just two sides of the same coin.”
Tony Hsieh, Zappos

אין תגובות

כתוב תגובה

">